3 najpopularniejsze metody antykoncepcji w Polsce

Temat antykoncepcji w Polsce nierzadko stanowi tabu. Wciąż niewiele mówi się o metodach zapobiegania niepożądanym ciążom. Według raportu Gedeon Richter Polska blisko co czwarta Polka w wieku rozrodczym nie stosuje żadnych środków antykoncepcyjnych. Wśród tych, które się na nie decydują, wyraźnie dominują za to cztery formy antykoncepcji.

Jakie są najpopularniejsze metody antykoncepcji w Polsce?

Za jedną z najpopularniejszych metod antykoncepcji w Polsce uznaje się prezerwatywy. Prezerwatywy zapobiegają zajściu w ciążę oraz stanowią ochronę przed chorobami przenoszonymi drogą płciową. Ponadto są dostępne bez recepty i stosunkowo tanie. Nieprawidłowo stosowane mogą jednak doprowadzić do niepożądanej ciąży.

Podobnym zainteresowaniem cieszy się antykoncepcja hormonalna. W tej kategorii Polki najchętniej wybierają tabletki lub plastry antykoncepcyjne. Antykoncepcja hormonalna wykazuje wyższą skuteczność, ale wiele kobiet obawia się reakcji organizmu na przyjmowanie hormonów. Problemem bywa też cena tego rodzaju środków i ich dostępność - jedynie na receptę.

Trzecie miejsce na podium zajmują wkładki antykoncepcyjne zwane spiralami. Są to kształtki z tworzywa sztucznego zawierające także miedź lub srebro. Zakładane są przez lekarza do jamy macicy i zapobiegają ciąży przez 5 lat. Ich zaletą jest fakt, że kobieta nie musi pamiętać o wykonywaniu czynności, takich jak np. codzienne przyjmowanie tabletek hormonalnych.

Czwarte miejsce zajmują naturalne metody planowania rodziny takie jak np.: metoda objawowa (polegająca na obserwacji śluzu z szyjki macicy), termiczna (bazująca na mierzeniu temperatury ciała) oraz objawowo-termiczna (łącząca obie). Popularnością cieszy się również kalendarzyk małżeński i stosunek przerywany. Tego rodzaju metody nie wykazują jednak dużej skuteczności.